Behoefte aan individueel vervoer in deze tijd
Door de coronacrisis groeit de behoefte aan individueel vervoer. Mensen kiezen vaker voor het comfort en gemak van een scooter, fiets of motor boven het OV. De voordelen van een scooter, fiets of motor zijn dat er geen mondkapje gedragen hoeft te worden. Ook zijn er hygiënische voordelen ten opzichte van het OV, wat in deze coronacisis erg belangrijk is.
De verkoop van nieuwe snor- en bromfietsen (scooters) is door de grote behoefte aan individueel vervoer naar het hoogste niveau gegroeid sinds 2012. In de eerste zes maanden van 2020 werden in totaal 36.346 nieuwe scooters verkocht. Een stijging van 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor (29.393 stuks) en een op de vijf is intussen elektrisch aangedreven. Van alle verkochte snor- en bromfietsen is 72,8 procent een snorfiets. In totaal rijden er in Nederland nu 1.273.186 scooters rond. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Dat de vraag naar individueel vervoer niet alleen geld voor de verkoop van fietsen en scooters maar ook motoren, is terug te zien aan de cijfers van de registraties van nieuwe en tweedehands motoren. Sinds 2009 werden er niet eerder zoveel motoren verkocht als in 2020. Dit ondanks de internationale lockdowns in het voorjaar, waardoor de toelevering van onderdelen en de productie en distributie van tweewielers wereldwijd stokte. Hierdoor konden reeds in bestelling genomen nieuwe motoren niet worden gebouwd en werden winkels niet bevoorraad. Vanaf de zomermaanden was een duidelijke inhaalslag te zien die tot het einde van het jaar aanhield. In 2020 is het hoogste aantal nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland sinds ruim een decennium. De teller eindigde afgelopen jaar op 14.622 stuks en dat is een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2019, toen 13.962 motoren werden geregistreerd, zo blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Daarnaast verkocht de vakhandel een absoluut recordaantal van 52.175 tweedehands motorfietsen.
Bron: BOVAG
De verkoop van nieuwe snor- en bromfietsen (scooters) is door de grote behoefte aan individueel vervoer naar het hoogste niveau gegroeid sinds 2012. In de eerste zes maanden van 2020 werden in totaal 36.346 nieuwe scooters verkocht. Een stijging van 23,7 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor (29.393 stuks) en een op de vijf is intussen elektrisch aangedreven. Van alle verkochte snor- en bromfietsen is 72,8 procent een snorfiets. In totaal rijden er in Nederland nu 1.273.186 scooters rond. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Dat de vraag naar individueel vervoer niet alleen geld voor de verkoop van fietsen en scooters maar ook motoren, is terug te zien aan de cijfers van de registraties van nieuwe en tweedehands motoren. Sinds 2009 werden er niet eerder zoveel motoren verkocht als in 2020. Dit ondanks de internationale lockdowns in het voorjaar, waardoor de toelevering van onderdelen en de productie en distributie van tweewielers wereldwijd stokte. Hierdoor konden reeds in bestelling genomen nieuwe motoren niet worden gebouwd en werden winkels niet bevoorraad. Vanaf de zomermaanden was een duidelijke inhaalslag te zien die tot het einde van het jaar aanhield. In 2020 is het hoogste aantal nieuwe motorfietsen verkocht in Nederland sinds ruim een decennium. De teller eindigde afgelopen jaar op 14.622 stuks en dat is een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2019, toen 13.962 motoren werden geregistreerd, zo blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Daarnaast verkocht de vakhandel een absoluut recordaantal van 52.175 tweedehands motorfietsen.
Bron: BOVAG